تاریخچه و قدمت کت و شلوار در ایران

تاریخچه کت و شلوار در ایران

 

    تیترهای مهم این مقاله و دسترسی سریع:

اولین کشور تولید کننده کت و شلوار

اولین کشور تولید کننده کت و شلوار کشور آلمان بود وکت و شلوار های چهار خانه که قد شلوار تا قوزک پا بود اولین کت و شلواری بود که در آلمان تولید شد 
 این نوع از کت و شلوار ها به کت و شلوار های زیزو معروف هستند

 

 

 

خاستگاه اولیه کت و شلوار

برای بررسی تاریخچه و قدمت کت و شلوار در ایران، ابتدا گریزی می‌زنیم به نوع و سبک پوشش در ایران.

از بزرگ‌ترین دغدغه‌های انسان، پوشیدن بدن و در واقع به دست آوردن پوشاکی برای رهایی ازعریان بودن، بوده است. لخت و عریان نبودن و وجود شرم و حیا انسان را بر آن داشت، که بدن خود را با هر وسیله‌ای شده، از دید دیگران بپوشاند. در ابتدا انسان‌ها با استفاده از گیاهان و برگ درختان و … سعی در ایجاد پوششی برای خود می‌کرده‌اند.

به تدریج با گذشت زمان و با الهام گرفتن از طبیعت و تقلید از برخی جانداران دیگر، انسان به این نتیجه رسید که می‌تواند، چیزی را بسازد که بدن خود را زیر آن پنهان نماید. پوشش‌هایی که انسان در طول تاریخ از آنها استفاده کرده است، بسیار متنوع بوده است.

دوره‌ها‌ی زمانی مختلفی برای انسان در طول تاریخ رقم خورده است.  دوران یا عصر سنگی، فلزی، عصر شکار، کشاورزی، و صنعت. نیاز غالب انسان در هر کدام از این عصرها، باعث به وجود آمدن نوع خاصی از آداب و رسوم و فرهنگ در آن دوره می‌شده است، که طبیعتاً بر نوع پوشش و لباسش نیز تأثیرگذار بوده است.(پیشنهاد مطالعه)

بگذریم از اینکه روال انتخاب بشر برای پوشش در اوایل تاریخ بشری چگونه طی شد. مهم این است که بشر از بُعد آموزشی و خلاقانه ذهن خود برای یادگیری بهره برد، و راه‌های مختلف را برای اختراع پوشش مناسب به کار برد.

پوشش در ایران

قدمت کت و شلوار در ایران:در ایران با توجه به تمدن چندین و چند ساله‌اش، همواره اقوام و گروه‌های متمدنی زیسته‌اند، که پوشش و رسیدن به سبک‌های خاص لباس از تلاش‌های عمده‌ی آنان بوده است. اگر نگاهی اجمالی به گذشته‌ی ایران بیندازیم می‌بینیم، پوششی که امروزه از آن به عنوان کت و شلوار یاد می‌شود، وجود داشته است.

با کنکاش‌هایی که باستان شناسان در حفاری‌های خود، در ایران و حوالی شهر بهشهر انجام داده‌اند، نخستین ابزارآلات ریسندگی در غاری بنام کمربند در تپه سیلک پیدا شده است. قدمت این ابزار به هفت هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. سوزنی که برای دوختن و بافندگی یا ریسندگی ساخته شده و سوراخ‌دار است، نیز در یکی از کهن‌ترین تاریخی‌ترین نقاط شوش یافت شده، از وجود هنر بافندگی و ریسندگی در ایران باستان حکایت دارد. به گونه‌ای که با قدمت این ابزار ،می‌توان ایران را منشأ و خاستگاه اولیه این هنر دانست.

ایرانیان نخستین افرادی بوده‌اند که از شلوار و بالاپوش استفاده کرده‌اند. به مرور و با گذشت زمان بالاپوش‌ها به لباس‌های کوتاه، از جمله کت تغییر و تبدیل یافته‌اند.

تمدن ایران و شیوه‌ی زندگی آنان و آداب و رسوم‌هایی که وجود داشته است، همگی در نوع پوشش آنان تأثیر داشته است.

قدمت کت و شلوار در اروپا

در قرن نوزدهم بود که کت و شلوار مورد توجه اروپایی‌ها قرار گرفت. « زیزو» نام نوعی از کت و شلوار بوده که، نخستین بار اروپاییان، آن را به تن کرده‌اند، با شلواری کوتاه که کمی بالاتر از قوزک پا بوده و یک کت چهارخانه.

جایگاه کت و شلوار در فرهنگ ایرانی

قدمت کت و شلوار در ایران:با نگاهی به آثار بر جای مانده از ایرانیان پیشین، به این نکته پی می‌بریم که، ایرانیان برعکس تمدن‌های دیگر ازجمله: تمدن یونان، بابل و آشور از پوشاکی که امروزه شلوار نامیده می‌شود، استفاده می‌کرده‌اند. در نقش و نگارهای طاق بستان و اشیاء نقره‌ای مثل بشقاب‌هایی که قدمت آنها به دوره ساسانیان برمی‌گردد، و همچنین نقاشی‌های بر جا مانده از ملوک آن دوران، کت‌های کوتاهی دیده می‌شود. این کت‌ها از لحاظ بلندی همانند جلیقه کوتاه و تا زیر سینه بوده، ولی دارای آستین آنهم از نوع خیلی بلند بوده‌اند، و در قسمت جلوی سینه با یک دکمه بسته می‌شده است. و از انجایی که لباس پادشاهان بوده، با سنگ‌های ارزشمند و گرانبها و یا نوارهایی طلایی مزین می‌شده‌اند.

رواج پوشش شلوار و پوشش بالاتنه‌ی آستین دار به عنوان پوشاک، در تمام کشورهای خاورمیانه باب شد. اگر عکس پیکره‌ی سردار اشکانی را دیده باشید، این نوع پوشش را با مشخصاتی که ذکر کردیم، با قدمت طولانی‌اش خواهید شناخت.

کت و شلوار، این میراث ارزشمند و کهن ایران متمدن، امروزه به یک پوشاک رسمی، مجلسی و مهم در تمامی دنیا تبدیل شده است. رواج شکل کنونی کت و شلوارها به زمان صفویه برمی‌گردد. اما در دوره رضاخان است که سبک غربی کت و شلوار به ایران وارد شد. دلیل این اتفاق نیز گرایش رضاخان به تجددگرایی و رفتن به سوی فرهنگ غربی بوده است. نفوذ فرهنگ و سبک غربی در طرح، جنس و برش و … کت و شلوار به حدی بوده که تقریباً اثری از ریشه و منشأ ایرانی این نوع پوشش دیده نمی‌شود.

کت مردانه در ایران

کت از قدیمی‌ترین پوشاک‌های مردانه با قدمتی بالغ بر هزار سال می‌باشد. وجود اسناد و مدارکی که در کتب و منابع خارجی وجود دارد ، مؤید این مطلب است. کت از البسه ثروتمندان بوده که، برای متمایز بودن خود از سایرین و همچنین برای آراستگی و خوشتیپی بیشتر از آن استفاده می‌کرده‌اند.

رواج فرهنگ استفاده از کت و شلوار

از آنجایی که در هر دوره ای از تاریخ، فرهنگ و شرایط مردم آن هم به طبع تغییراتی داشته است،تغییرات بسیاری در این نوع پوشش نیز رخ داده است. شاید از اصول ثابتی که در کت و شلوار می‌توان سراغ گرفت، گرایش و استفاده مردم در تمامی دوره‌ها از رنگ تیره‌ی مشکی بوده است. این نظر تاریخی برای مردان همواره مستمر باقی مانده است، که کت و شلوار مشکی رنگ رسمی و پرطرفدار آقایان می‌باشد. استفاده از رنگ مشکی از نکاتی است که جزء قوانین مد و فشن است، و معمولاً برای رسیدن به یک استایل خوب و رسمی به استفاده از رنگ مشکی تشویق و ترغیب می‌شود. بزرگ‌ترین دلیلی که باعث شده، دامادها در مراسم ازدواجشان از کت و شلوار مشکی استفاده کنند نیز همین نکته می‌باشد.

رسمی و همه گیر شدن پوشش کت و شلوار ابتدا از کشورهای غربی آغاز شده است، ولی مرسوم شدن آن در بین اقشار مختلف ایرانی به قبل از انقلاب برمی‌گردد.

برند کت شلوار

امروزه صنعت کت و شلوار در ایران، پیشرفت و رونق بسیار خوبی را تجربه کردهاست. نسبت به گذشته، فرهنگ سازی استفاده ازاین پوشش نیز رشد بهتری داشته است. چندین و چند برند در ایران نیروهای خود را به خدمت گرفته‌اند تا نیاز جامعه را با تولیدات داخلی پاسخگو باشند. هرچند  البسه وارداتی همچنان یک پای ثابت بازار ایران است.

برند شناخته شده گارنو نیز از جمله برندهای فعال در عرصه تولید پوشاک مردانه (کت و شلوار و پیراهن و …)  در ایران می باشد. محصولات این برند علاوه بر بازار ایران در چندین کشور دنیا نیز رضایت مشتریان را در پی داشته است.

برای آشنایی بیشتر با محصولات گارنو حتماً به گالری این سایت سر بزنید

دریافت قیمت و اطلاعات بیشتر

جهت همکاری با ما، خرید عمده و یا و خرید تکی پوشاک مردانه تولید شده توسط گروه تولیدی گارنو اطلاعات تماس خود را وارد کنید، ما با شما تماس خواهیم گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت قیمت و اطلاعات بیشتر

جهت همکاری با ما، خرید عمده و یا و خرید تکی پوشاک مردانه تولید شده توسط گروه تولیدی گارنو اطلاعات تماس خود را وارد کنید، ما با شما تماس خواهیم گرفت.